У цій статті ми разом з Вами розберемося якої якості електроенергію Вам зобов`язаний надавати постачальник електроенергії і що Ви повинні вимагати при не якісній напрузі,а не витрачати ваші гроші на всілякі стабілізатори напруги та інше обладнання.
Яка стандартна напруга має бути в звичайній розетці 220В чи 230В?
Яка мінімальна і максимальна напруга може бути?
Для того щоб отримати відповіді на ці запитання, потрібно знати хто і як встановлює правила та норми для якісної електроенергії.
І спочатку давайте розберемося,що таке «Якість електричної енергії» – це сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання.
Що змінилося з 2014 року? Сьогодні взаємовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електроенергії між постачальниками електроенергії та споживачами, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг ( НКРЕКП) які затверджені 14 березня 2018 року.
Відповідно до пункту 5.1.2 цих правил,(дослівно) оператор системи розподілу зобов’язаний дотримуватись показників якості електропостачання, які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, а також якості показників електричної енергії, перелік та величини яких затверджено Національною комісієює
Що це означає звичайною мовою?
А цей пункт,говорить про те що енергопостачальна компанія з якою у Вас у будь-якому випадку існує договір зобов`язана (підкреслюю зобов`язана) постачати Вам електроенергію згідно стандарту який затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Ідемо далі,що це стандарт,які його норми?
Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2014).
У назві стандарту ДСТУ EN 50160:2014- ДСТУ- абревиатура державний стандарт України,а літери EN та цифри,що це гармонізований європейський стандарт.
Тобто в Україні діють європейські вимоги та норми до якості електроенергії з 2014 року.
Які ці норми? Скільки вольт має бути у розетці квартири або будинку?
Стандарт говорить,що номінальна напруга для мереж низької напруги загальної призначеності має значення на рівні 230 В між фазним і нульовим проводом.
Також в цьому стандарті є національна примітка,що стандартна номінальна напруга для мереж низької напруги загальної призначеності в Україні тимчасово має значення 220В
У нормальних робочих умовах, за винятком періодів, під час котрих відбувались перериваннянапруги, змінення напруги не повинні перевищувати ± 10 %.
Тобто напруга від 198 В до 242 В у електромережі є допустимим відхиленням.
У разі, якщо у Вашому будинку фіксуються показники напруги поза допустимими (тобто напруга менше ніж 198В або більше 242В), необхідно з’ясувати, що призводить до неякісного електропостачання.
Важливо, що постачальник електроенергії відповідає тільки за якість енергії, яка подається до ввідного електрощита будинку.
Якщо причиною неякісного електропостачання є внутрішньобудинкові електричні мережі, то це питання має вирішувати керуюча компанія або ОСББ – у багатоквартирному будинку або власник житла – у приватному будинку.
Який порядок ваших дій,якщо напруга на вводі створює проблеми?
В першу чергу у разі неякісного електропостачання Вам (як споживачу електроенергії) необхідно звернутись до електротехнічної лабораторії з метою перевірки електромережі в будинку або квартирі і для заміру рівня напруги у ввідному електрощиті.
Якщо буде зафіксовано неякісне електропостачання саме на вводі у будинок – споживач подати подати у довільній формі письмову скаргу електрозподільчій компанії (наприклад Обленерго) щодо незадовільної якості електричної енергії (відповідно до вимог пункту 8.2.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії).
Скарга має бути розглянута протягом 15 днів, а у разі проведення вимірювань – протягом 30 днів.
Електрозподільча компанія повинна усунути причини незадовільної якості:
· у строк 30 днів у разі можливості їх усунення оперативними діями персоналу;
· у строк 180 днів – у разі необхідності проведення будівельних робіт або заміни елементів електричної мережі.
Якщо електрозподільча компанія відхиляє скаргу, то вона має надати документи, які підтверджують вину споживача, або результати вимірювання (протягом не менше 7 днів), що підтверджують дотримання параметрів показників якості електричної енергії. У разі незгоди з результатами розгляду скарги Ви можете звернутися до Національної комісії,яка призначить комісію для перевірки постачальника електроенергії.
Але,я думаю до цього не дійде,якщо ви будете письмово вести спілкування з Обленерго з посиланням на пункти Правил та стандартів.
Якщо у Вам потрібно провести такі електричні вимірювання як перевірка контуру заземлення, перевірка опору ізоляції, перевірку петлі фаза нуль, телефонуйте за номерами телефонів +38 096 262 98 48 +38 095 235 49 95